• Livsstil
    • Kom i form med Malin
    • Gunn Magdalena
    • Hanna Maries blogg
    • Livet i Kairo
    • Berlinbloggen
    • Veronicas lister
    • achtung!spass
    • Stian i Palestina
    • Krokodilleøya
    • Dagens Svein
    • Bygdeblogg
    • Naturlig fin og Kundalini
  • Sport
    • Bugges ballblogg
    • Rett på mål
    • Mattis roter i sportsarkivet
    • På tribunen
    • Bak mål
    • Hockeybørsen
    • Tommys batteriblogg
    • Hjørnespark
    • I rundvantet
    • Sleivspark
    • Jentenes hjørne
    • Kammakrøniken
  • Dyr & natur
    • Jesperpus
    • I villmarka
  • Foto & media
    • Jeg ser
    • HA på innsida
    • 10 favoritter
    • Hamar Arbeiderblad Beta
  • Helse
    • Volvatlegene
    • Pustens effekt
    • Ernæring fra innsida
    • Espernbloggen
    • Naprapatene
  • Mat & drikke
    • Edels mat & vin
    • Tonjes kjøkkenhjørne
    • Mammas Bakeri
    • Spør Geir om vin
    • Spør Trond om øl
  • Samfunn
    • By- og bygdelista
    • Hamar Venstre
    • Finansbloggen
    • Pengene dine
    • Forbruk, lån og økonomi
  • Gjesteblogg
  • h-a.no
  • Vil du blogge?
    • Bli blogger
    • Retningslinjer for HAbloggen
    • Starthjelp for bloggere
    • 15 tips til deg som blogger

Medisiner som påvirker din evne til å være en sikker sjåfør. Nye regler.

12. desember 2016 av Lars Meyer

img_1244

Risikoen ved kjøring i ruspåvirket tilstand utgjør en av de største utfordringene for trafikksikkerheten på norske veier.

I 42 prosent av blodprøver tatt fra omkomne førere av person- og varebiler ved trafikkulykker ble det i perioden 2001–2010 funnet ulovlig nivå av alkohol, narkotika og/eller legemidler. Ruspåvirket kjøring omfatter hovedsaklig kjøring under påvirkning av alkohol, illegale rusmidler, legemidler som nedsetter kjøreevnen eller blandingsrus.

img_1246

Veitrafikkloven setter forbud mot kjøring av bil under påvirkning av alkohol eller andre rusmidler. Det gjelder også bruk av beroligende eller bedøvende midler som sovemedisiner, sterkere smertestillende medisiner eller vanedannende medisiner – såkalte B-preparater – i doser som reduserer årvåkenhet eller kjøreevne. Slike medikamenter kan nedsette oppmerksomhet, reaksjonsevne eller kritisk sans like mye som alkohol. Dette gjelder særlig kombinasjoner av to eller flere slike medikamenter.

Eksempler på slike medisiner er Valium/Vival/Stesolid. Inntak av 15 mg kan sammenlignes med en promille på 1 når det gjelder kjøreferdigheter – selv om en ikke føler seg påvirket eller ruset.

Det er viktig å være klar over at det 1. oktober 2016 kommer en endring i førerkortforskriften med betydelige innstramminger i muligheten til å benytte vanedannende/sederende medisiner og samtidig få lov å kjøre bil.

Hva betyr dette for pasienter som bruker beroligende midler, sovemedisin og smertestillende midler?

Myndighetene har angitt maksimale doser for medikamentgruppene.
Om man bruker to vanedannende eller sederende legemidler samtidig, for eksempel både et sterkt smertestillende middel og sovemedisin, må begge dosene halveres. Ved bruk av flere enn to vanedannende og/eller bedøvende legemidler er helsekrav for førerkort ikke oppfylt.

Ved sporadisk bruk av vanedannende medisiner er personen ikke tilvent legemiddelet, og skal da vente med å kjøre bil til det er ute av kroppen. For enkeltdoser med sterke smertestillende, for eksempel Pinex Forte eller Nobligan, anbefales det å vente minst 8 timer. Nye regler spesifiserer at det ved kortvarig bruk – som for eksempel etter en tanntrekking, ikke er lov å kjøre bil dersom man er avhengig av denne medisinen gjennom hele døgnet.
Ved enkeltdoser av beroligende medisin eller sovemedisin, for eksempel oksazepam eller zopiklon, skal man vente minst 8 timer før man kjører.

img_1245

For diazepam (Valium, Stesolid, Vival) vil det ikke være lov å kjøre bil dersom daglig inntak er over 10 mg.
For oksazepam (Sobril, Alopam) vil daglig inntak over 30 mg ikke være forenlig med kjøring, mens inntak opptil 30 mg oftest er akseptabelt. Brukes andre vanedannende medisiner i tillegg, er den tillatte dose halvert.
Inntak av sovemedisin brukt på kvelden i vanlige doser er tillatt hvis man ikke skal kjøre før morgenen etter.
Fast inntak av sterke smertestillende legemidler i vanlige doser er godtatt så lenge det er brukt over tid for en kronisk tilstand. Dette gjelder kun om medisinen tas slik at dosen er jevnt fordelt igjennom døgnet, for eksempel Paralgin Forte eller Tramadol 3 ganger daglig. Ved oppstart av behandling eller ved doseøkning, har man kjøreforbud i minst en uke, til man har vent seg til den nye styrken.
En del andre medisiner enn de overnevnte omfattes også av reglene; medisiner mot psykose (alvorlig sinnslidelse), depresjonsmedisiner og epilepsimedisin. Disse kan vanligvis brukes i godkjente doser, ved stabil sykdom og stabil bruk. ”Gamle” allergimedisiner som Vallergan brukes av enkelte som sovemedisin og maks tillatte dose er 30 mg forutsatt at inntak er minst 8 timer før kjøring. Bruker en medisin mot psykose, depresjon eller epilepsi kombinert med andre medikamenter som påvirker kjøreevnen må en kontakte legen sin for å få vurdert om helsekravene er oppfylt.

Du kan lese mer om reglene her.

Klikk for kommentarer
Hva synes du?
Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten.
Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver.
Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.

Filed Under: Volvatlegene Tagged With: helse, legemidler, medisiner, rus, ruspåvirket, trafikk, veitrafikkloven, Volvatlegene

Mest lest siste måned

Følg en blogg



Sosiale medier

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter

Stikkordsky

achtung!spass Australia BBL bilder Brumunddal By- og bygdelista cat Erik Kristiansen fotball foto fotoblogg Gregor GunnMagdalena Hamar Hamar Arbeiderblad HamKam helse hjørnespark Hockey huskatt ishockey Jesperpus Kamma katt komiform Lillehammer lokalpolitikk løping Mat matblogg middag Rett på mål SIL ski sluttspill Sparta stavhopp Storhamar styrketrening SunshineCoast Trening tur Volvat Volvatlegene Vålerenga

Bloggarkivet

Kategoriarkivet

Søk

HA-bloggen

Innleggene og innholdet på HA-bloggen er personlige ytringer fra hver enkelt blogger. Bloggerne er uavhengige og er ikke lønnet av Hamar Arbeiderblad, men alle er forpliktet til å forholde seg til Vær varsom-plakaten og pressens etiske regler. All bruk av innhold; bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggerne. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Annonser på bloggen selges av Hamar Media AS og ansvarlig redaktør for Hamar Arbeiderblad er også ansvarlig redaktør for HA-bloggen.

Redaktørpanelet

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Kulturredaktør: Trond Lillebo

Følg oss på sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter

Hamar Arbeiderblad AS © 2023 · Designet og utviklet av Hamar Media AS.
Beskyttet av reCAPTCHA og Googles personvern og vilkår.