• Livsstil
    • Kom i form med Malin
    • Gunn Magdalena
    • Hanna Maries blogg
    • Livet i Kairo
    • Berlinbloggen
    • Veronicas lister
    • achtung!spass
    • Stian i Palestina
    • Krokodilleøya
    • Dagens Svein
    • Bygdeblogg
    • Naturlig fin og Kundalini
  • Sport
    • Bugges ballblogg
    • Rett på mål
    • Mattis roter i sportsarkivet
    • På tribunen
    • Bak mål
    • Hockeybørsen
    • Tommys batteriblogg
    • Hjørnespark
    • I rundvantet
    • Sleivspark
    • Jentenes hjørne
    • Kammakrøniken
  • Dyr & natur
    • Jesperpus
    • I villmarka
  • Foto & media
    • Jeg ser
    • HA på innsida
    • 10 favoritter
    • Hamar Arbeiderblad Beta
  • Helse
    • Volvatlegene
    • Pustens effekt
    • Ernæring fra innsida
    • Espernbloggen
    • Naprapatene
  • Mat & drikke
    • Edels mat & vin
    • Tonjes kjøkkenhjørne
    • Mammas Bakeri
    • Spør Geir om vin
    • Spør Trond om øl
  • Samfunn
    • By- og bygdelista
    • Hamar Venstre
    • Finansbloggen
    • Pengene dine
    • Forbruk, lån og økonomi
  • Gjesteblogg
  • h-a.no
  • Vil du blogge?
    • Bli blogger
    • Retningslinjer for HAbloggen
    • Starthjelp for bloggere
    • 15 tips til deg som blogger

Hamar må bedre sitt renommé som sykkelby!

25. september 2018 av Lars Meyer

Først og fremst vil jeg gi honnør til Natur og Ungdom for aksjonen de gjennomførte natt til 24. september. Det var et morsomt stunt for å fram budskapet om at Hamar bør skjerpe seg for å legge bedre til rett for syklister. 

Hamar må bedre sitt renommé som sykkelby
Bildet er hentet fra hjemmesiden til Hamar kommune

Men det må ikke feste seg et inntrykk av at det helt umulig å sykle i Hamar. Jeg er dagligsykler gjennom alle sesonger og stort sett syns jeg det er god framkommelighet. 

Jeg tror NU og jeg deler synspunkt når det gjelder følgende; altfor mange korte turer i Hamar foretas med bil istedenfor til fots eller på sykkel. For mange bruker bil til jobb og skysser barn til skole og barnehage i bil, når det ville gå nesten like raskt å gå eller å sykle. Både for framkommelighet, helse og klima burde mange av oss endre denne vanen. 

Hamar må bedre sitt renommé som sykkelby

Hvert år blir byene rangert i en sykkelbykåring. I år vant Kristiansand. Og Hamar har falt fra 4. plass til 15. plass. 4. plass var jo ikke så verst! Og siden vi fikk denne plassen har jo ikke Hamar blitt dårligere for syklister – men andre byer må ha blitt bedre. 

LES OGSÅ: Tar ikke sykkelbyen på alvor

Andre byer har tydeligvis lagt seg mer i selen enn Hamar for å legge til rette for sykling.

Jeg er enig med NU om at Hamar må skjerpe seg. 

Korte avstander og nokså flott landskap gjør at Hamar egner seg for framkomst med sykkel. 

Potensiale for å redusere bilbruk er større ved overgang til sykkel enn ved å utvikle kollektivtransporten. 

sykkelby

Så er tre ting mange er i tvil om.

Er det greit å sykle i veien?

Ja, men sykler du i veien har du både samme plikter og rettigheter som andre kjørende. Syklisten må følge de samme regler og ha samme respekt for skilter og trafikklys som bilisten. Og syklisten har vikeplikt for gående i gangfelt. Som eneste kjøretøy har sykkelen lov til å bruke veiskulderen. 

LES OGSÅ: Her har du sykkelbyen din, Einar

Hvordan er det med vikeplikt når syklisten bruker gang- eller sykkelvei?

Syklisten har vikeplikt for før kjørende på kryssende vei!

Men hun har ikke vikeplikt for kjørende som kommer ut fra parkeringsplass, bensinstasjon, holdeplass eller liknende. 

Hva slags rettighet har syklisten i gangfelt?

Det er tillatt å sykle over gangfelt, men husk at bilisten ikke har vikeplikt for deg!

For å oppnå samme rettigheter som fotgjengeren – der bilen har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet – må du gå av sykkelen og trille den. 

Busterud på sykkel
Bildet er hentet fra hjemmesiden til Hamar kommune.
Klikk for kommentarer
Hva synes du?
Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten.
Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver.
Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.

Filed Under: By- og bygdelista Tagged With: BBL, By- og bygdelista, Hamar, loklapolitikk, NU, sykkelby

Mest lest siste måned

Følg en blogg



Sosiale medier

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter

Stikkordsky

achtung!spass Australia BBL bilder Brumunddal By- og bygdelista cat Erik Kristiansen fotball foto fotoblogg Gregor GunnMagdalena Hamar Hamar Arbeiderblad HamKam helse hjørnespark Hockey huskatt ishockey Jesperpus Kamma katt komiform Lillehammer lokalpolitikk løping Mat matblogg middag Rett på mål SIL ski sluttspill Sparta stavhopp Storhamar styrketrening SunshineCoast Trening tur Volvat Volvatlegene Vålerenga

Bloggarkivet

Kategoriarkivet

Søk

HA-bloggen

Innleggene og innholdet på HA-bloggen er personlige ytringer fra hver enkelt blogger. Bloggerne er uavhengige og er ikke lønnet av Hamar Arbeiderblad, men alle er forpliktet til å forholde seg til Vær varsom-plakaten og pressens etiske regler. All bruk av innhold; bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggerne. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Annonser på bloggen selges av Hamar Media AS og ansvarlig redaktør for Hamar Arbeiderblad er også ansvarlig redaktør for HA-bloggen.

Redaktørpanelet

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Kulturredaktør: Trond Lillebo

Følg oss på sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter

Hamar Arbeiderblad AS © 2023 · Designet og utviklet av Hamar Media AS.
Beskyttet av reCAPTCHA og Googles personvern og vilkår.