Så og si alle bedrifter har behov for et nettsted i dag. I hvert fall er det det vi ofte hører, og de fleste bedriftseiere er nok også derfor enig i at dette stemmer. Det kommer vel derfor ikke som noen stor overraskelse om jeg sier at også jeg for en stor del er enig i det.
Men, det er én viktig ting veldig mange som tror de har behov for et eget nettsted til bedriften sin glemmer. Og dette er at man vil ha veldig liten effekt av et eget nettsted med mindre noen klarer å finne frem til det.
Slik internett er i dag med millioner av nettsteder, så vil folk flest aldri finne frem til et nytt nettsted med mindre det på en eller annen måte lages mye mer synlig enn det som allerede finnes på nettet, og da spesielt konkurrentene sine nettsteder.
Det er altså slik at et nettsted ikke er særlig nyttig uten at du blir funnet. Og ser vi på kost/nytte-effekten, det vil si tiden og pengene vi bruker på å lage et nettsted sett opp mot det vi tjener tilbake på det, så blir regnestykket ganske dårlig for et mer eller mindre usynlig nettsted.
Det vi derfor må spørre oss når vi bestemmer oss for å sette opp et nytt nettsted er hvordan vi kan gjøre det synlig på nettet, og spesielt synlig i søkemotorer.
Godt innhold er alfa & omega
Først og fremst er det slik at godt innhold sikrer synlighet på nett. Dette er noe Hamar-selskapet Lumino Webdesign har sett grundigere på i deres SEO-blogg, som også kan være verdt en kikk for de som er interessert.
Her ser de i en bloggartikkel om innhold for maksimal SEO-verdi også nærmere på EAT-sjekklisten for nettinnhold, som kan være et veldig nyttig verktøy for deg som skal skrive innhold til eget nettsted, enten det er i finansbransjen eller andre bransjer.
Dette er noe jeg selv også har en god del erfaring med all den tid jeg har jobbet som tekstforfatter på nye nettsteder for en rekke ulike selskaper innenfor finansbransjen.
Nå i 2019 er det aller viktigste for søkemotorer som Google at vi gjennom måten vi skriver og formaterer teksten på gir leseren en god brukeropplevelse. I all hovedsak er det altså slik at en tekst som er enkel og lettlest for et menneske, også vil bli lagt merke til og få «plusspoeng» fra Google sine roboter som hele tiden tråler internett.
Blant annet er det dermed veldig viktig at det du skriver er relevant for leseren (målgruppen til firmaet ditt) og at det er enkelt å finne frem i teksten. Dette gjøres best gjennom at den er stykket opp med underoverskrifter, korte avsnitt og punktlister, og passende bruk av relevante nøkkelord for hva teksten handler om.
I tillegg må innholdet på en eller annen måte spres eller promoteres. Ofte brukes da reklameannonser, spesielt hvis det er en bedrift som i stor grad får sine salg gjennom besøk på nettstedet sitt.
En annen mulighet for de som ikke ønsker å bruke penger på annonsering på internett er å sette inn støtet på det som kalles organisk søkemotoroptimalisering. Det vil si å bruke en rekke teknikker – relatert til alt fra hvordan vi skriver tekster til tekniske aspekter ved nettstedet – for å gjøre det så synlig i Google og andre søkemotorer som overhodet mulig.
Dette temaet finnes det masse god informasjon om på nettet i dag, og jeg har også behørig dekket det i en artikkel på min egen blogg om de største SEO-trendene i 2019.
Så lenge man tar på alvor den utfordringen det er å gjøre seg synlig på internett så er selvsagt et nytt nettsted en god investering for de aller fleste. Gjør man derimot ikke det, så er det stor fare for at et prosjekt som et nytt nettsted fører med seg en stor kostnad i form av tid og penger brukt uten at man nødvendigvis får så mye ut av det.
Som du kanskje kan gjette er dette dermed noe som bør unngås.
Forfatteren er daglig leder i LUVO Content Marketing – et byrå som har spesialisert seg på digital markedsføring for finansbransjen.
Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten.
Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver.
Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.