Finansbransjen er kjent for å være en konservativ bransje. Dette gjelder ikke bare i Norge, men stort sett over hele verden. Og selv om det er en bransje som ikke akkurat mangler penger, så har det vist seg at de sliter med å henge med på nye trender blant forbrukere.
Typiske eksempler på at finansbransjen henger etter, og rett og slett ikke evner å innovere, er flere ting som mange av oss har sett komme en stund nå. Blant annet kan vi nevne bitcoin og andre kryptovalutaer, og e-lommebøker og overføringstjenester over nettet som TransferWise og Revolut.
Alt dette løsninger som er både bedre, mer brukervennlige, raskere, og billigere å bruke enn hva bankene kan tilby i dag. Og de har allerede begynt å spise seg inn på markedsandelene til den tradisjonelle delen av finansbransjen, og spesielt bankene.
Det vi kan være helt sikre på er at disse endringene kommer for fullt, og det er ingen tegn til at denne utviklingen vil svekke seg. Men allikevel ser vi altså at den tradisjonelle og konservative delen av finansbransjen tviholder på sin utdaterte praksis på de fleste områder.
Jeg har selv erfart en del om hvordan det er å jobbe med en såpass konservativ bransje gjennom mitt eget markedsføringsbyrå som jobber mye opp mot denne bransjen. Ofte er folk i bransjen skeptiske til å bruke noe særlig penger på nettbaserte markedsføringskampanjer, og de er i hvertfall skeptiske til å prøve noe nytt som de ikke har hørt om før.
Les også: Hvordan skrive godt nettinnhold – noen erfaringer fra finansbransjen
Om du tenker deg grundig om, kan du huske å noen gang ha sett en reklame eller annonse for en bank noe sted på internett? Jeg kan i hvertfall ikke huske det, hverken i form av bannerannonser eller som reklamesnutter på for eksempel YouTube.
Et annet selskap som også har jobbet noe opp mot den norske finansbransjen er CINéSYN, et nå internasjonalt selskap med røttene sine på Hedemarken. CINéSYN produserer korte forklaringsfilmer for bruk på nettet, altså filmsnutter selskaper innen blant annet teknologi, finans og andre bransjer bruker for å forklare tjenestene eller produktene sine.
Selv om CINéSYN har hatt suksess med noen kunder innen finansbransjen – blant annet hadde de et samarbeid Fana Sparebank – så vet jeg at dette er en bransje de har slitt med virkelig å bryte gjennom i. Og vi kan jo bare spekulere i årsakene, men jeg har en anelse om at det har å gjøre med de samme problemene som jeg selv har støtt på.
Jeg håper at de mer nytenkende kreftene innen finansbransjen etterhvert vil vinne frem og omfavne alle de teknologiske revolusjonene som er på vei, men jeg er nok ikke veldig optimistisk.
Alternativet er at bransjen gjør seg selv irrelevant i fremtiden ved å ikke henge med på utviklingen.
Forfatteren er daglig leder i LUVO Content Marketing – et byrå som har spesialisert seg på digital markedsføring for finansbransjen.
Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten.
Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver.
Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.